Što je PECS (Picture Exchange Communication system)?


PECS je jedinstveni alternativnI komunikacijski sustav koji su 1985. godine u SAD-u razvili dr. Sc. Andy Bondy i Lori Frost. Radi se o sustavu komunikacije razmjenom slika namijenjenom osobama s teškoćama komunikacije. Od 1985. godine PECS uspješno implementiran u cijelom svijetu s tisućama učenika svih dobnih skupina koji imaju različite kognitivne, fizičke i komunikacijske teškoće.

Način podučavanja PECS-a temelji se na primijenjenoj analizi ponašanja, a bihevioralni postupci vođenja i oblikovanja u učenju iniciranja interakcije dovode do temeljnog shvaćanja koncepta komunikacije. Ovakav sustav komunikacije pokazao se izrazito efikasnim kod djece s autizmom kod kojih klasični logopedski postupci za poticanje govora nisu učinkoviti jer djeca s autizmom često nisu motivirana za komunikaciju te imaju teškoće imitacije. Uvođenje PECS ne zahtjeva da dijete sjedi za stolom, a sličica kao alternativna komunikacija ne sputava razvoj govora već mu doprinosi.

Primarni cilj PECS-a je naučiti funkcionalnu komunikaciju. Kod djece s teškoćama komunikacije prvo se razvija imperativna komunikacija kojom dijete šalje poruku da nešto želi (zahtijevanje) jer je reakcija na takav oblik komunikacije konkretna (dijete dobije predmet, hranu, vodu, aktivnost i slično). U deklarativnoj komunikaciji (razmjena iskustava, obrazlaganje) posljedica je najčešće socijalna nagrada koja djeci s teškoćama u razvoju u početku poticanja komunikacije nije razumljiva, jasna i opipljiva. Zbog toga se PECS bavi zahtijevanjem kao prvim komunikacijskim ciljem. Postupno, djeca sve više reagiraju na socijalnu nagradu i u skladu s tim usvajaju komunikacijske funkcije povezane upravo sa socijalnim reakcijama komunikacijskog partnera.
Podučavanje putem PECS-a je lako primjenjivo za stručnjake i za roditelje jer je:
- postupno razrađeno (provodi se u 6 faza)
- provođenje se kontinuirano evaluira (obrasci za evaluaciju se dobiju na završetku PECS Basic tečaja)

Do sada se PECS uspješno koristio kod različitih poremećaja i stanja kojima je zajedničko otežano komuniciranje (produkcija i razumijevanje) bilo uzrokovano kognitivnim, psihičkim stanjima ili fizičkim ozljedama.

  

Primjeri sličica koje se koriste u PECS knjigama.

Sinapsa - kabinet za razvojnu procjenu i podršku osnovana je 2017. godine i od tada djeluje kao prva edukacijsko - rehabilitacijska praksa u Brodsko - posavskoj županiji. Naše usluge pruža stručni tim djelatnica koje su educirane i iskusne u radu s djecom s teškoćama, osobama s invaliditetom, pružanju podrške njihovim roditeljima i svima kojima treba neki oblik psihosocijalne podrške. Trudimo se da naš rad bude multidisciplinaran i obuhvatan pa tako u timu imamo rehabilitatorice, psihologinju i magistru primarnog obrazovanja. Osim toga, naše djelatnice educirale su se na raznim poljima i samim time Sinapsa nudi raznolik spektar metoda rada s djecom i odraslima.

Glavni cilj Sinapse je pružanje potpore i pomoći djeci s razvojnim teškoćama, njihovim roditeljima, te edukacija i prilagodba okoline kako bi se djeci s teškoćama pružili što bolji uvjeti za razvoj i napredak.

Zašto SINAPSA?

''Sinapsa'' je jedan jako mali, ali izrazito važan dio živčanog sustava. Radi se o poveznici kojom se prenose informacije između dvije živčane stanice i na taj način informacije o promjenama unutar ili izvan našeg organizma putuju kroz naše tijelo. Kroz živčane stanice, naše tijelo dobiva informacije, ali i daje povratne informacije o našem djelovanju. Osim što prenosi informacije, sinapsa ima važnu ulogu u plastičnosti mozga - sposobnosti mozga da se mijenja, razvija, prilagođava i obnavlja. Neuroplastičnost nam omogućava učenje, razvoj i usvajanje novih informacija. Koliko ćemo biti uspješni u tome, ovisi o okolinskim podražajima, broju živčanih stanica i njihovom međusobnom povezivanju putem sinapsi. Osim toga, sinapsa označava i ''vezu'', a mi u svom radu uvijek volimo naglasiti važnost povezanosti, suradnje i ključnu ulogu veze s okolinom i bližnjima za zdrav razvoj djeteta.

U svom radu nudimo terapijsko - rehabilitacijski rad za djecu s teškoćama, kao i stručnu procjenu. Nudimo i rad s neurofeedback metodom koja se temelji na praćenju električne aktivnosti mozga i davanje povratne informacije s ciljem ublažavanja smetnji i nepoželjnih simptoma. Osim toga, jako vam je važna dobra suradnja s roditeljima jer i oni imaju veliku ulogu u procesu oporavka i napretka djeteta - zato u svojim uslugama nudimo savjetovanje i podršku roditeljima djece s teškoćama. Također nudimo kraće edukacije roditelja i stručnjaka (vrtić, škola, domovi za starije i dr.) o srodnim temama, ali i one opširnije kao što su PECS edukacije u suradnji s Pyramid Educational Consultants UK Ltd čiji su certifikati priznati širom svijeta. Uz to, educirane smo i za izradu komunikacijskih ploča i PECS komunikacijskih knjiga za djecu s poteškoćama u komunikacijskim vještinama.

Želja nam je da Sinapsa bude sigurno mjesto gdje će se svako dijete, a i njihovi roditelji, osjećati prihvaćeno i moći razvijati svoj puni potencijal za rast i napredak.

 

 

Copyright © 2018 . Sinapsa - Kabinet za razvojnu procjenu i podršku